11 januari 2010

Year Of The Devil


In 2002 een film gezien tijdens het Noordelijk Film Festival. Een Tsjechische film 'dus' niet het meest luchtige beeldmateriaal. In de film een bijzondere rol voor Jaz Coleman, zanger van Killing Joke, las ik in de festivalkrant. Mijn nieuwsgierigheid was gewekt. Gelukkig. Het blijkt nu, acht jaar later, voor mij nog steeds de mooiste van alle festivalfilms. Deels fictie, deels documentaire, over een kliniek voor alcoholverslaafden in de mooie Tsjechische natuur en over de helende rol van muziek maken. Met een vervreemdend begin over spontaneous selfcombustion... En dansrites die naadloos aansluiten op de zware KJ-beat. Natuurlijk moet die film uitgekomen zijn op dvd, dacht ik lang. Niet dus. Heel wat afgegoogled (laatste poging eerlijk gezegd al weer even geleden) maar verder dan wat filmflarden op You Tube kwam ik niet. Heb zelfs nog met het Tsjechisch meisje gemaild en haar gevraagd of zij me verder kon helpen. Ze had namelijk een van de flarden op internet gegooid omdat zij het ook een film vond die gewoon gezien moest worden maar nergens te kopen of überhaupt te bekijken viel. En nu, weer bijna twee jaar later, dan toch de hele film op You Tube. Te zien in 10 plakjes van ongeveer 10 minuten. Deel één heb ik voor je gescoord, de resterende negen delen mag je zelf zoeken als het bevalt. Of misschien zet ik ze af en toe hier wel te kijk. Enjoy.

Geen opmerkingen: