06 januari 2010

Niks Te Kiezen


[] best wel goed
[] toch iets beter
[] eigenlijk het best

Het moet maar eens afgelopen zijn met bepaalde klanten. Klanten die zichzelf heel anders vinden dan de concurrentie. En ondertussen hangt er boven hun hoofd een grote denkwolk met daarin twee woorden: "Me" en "Too". Zo ook mijn nieuwe klant X. En klant X heb ik vandaag heb gezegd dat het daar nou maar eens mee afgelopen moet zijn. X gaat een service bieden waarbij zijn klanten kunnen kiezen uit drie opties. Waarom drie opties, was mijn vraag. Omdat klanten iets te kiezen willen hebben, klonk het antwoord. Wie zegt dat klanten iets te kiezen willen hebben, vroeg ik. Omdat dat zo is, meende X. Volgens mij hebben klanten bij jou niets te kiezen, want van de service-opties die je biedt sluit eigenlijk maar één optie écht aan op wat je zegt te bieden. (Beetje uitdagen toch?) Ja maar de concurrentie doet het ook, was het weerwoord. Je wilt dus net zo zijn als je concurrenten, speelde ik de bal terug. En je denkt dat je klanten dat ook willen, kwam een tweede bal er meteen achteraan. Heb lef en durf je klanten nu eens géén keuze te bieden. (Een brutale mep.) Huh? Ja. X gaat één optie bieden en dat is de beste optie en toevallig ook nog dat wat jouw nog te werven klanten eigenlijk willen. Dus hoe moeilijk wil je het ze nu maken, ging mijn tennisbalkanon door. Ik was op dreef en gedurende het gesprek een beetje ongeduldig geworden. Niet om X, een prima vent had ik al gemerkt. Nee, mijn ongeduld had te maken met mijn idee van mijn 2010. Een tikkie meer lef dit jaar, zo heb ik mezelf beloofd. En ik betrapte me erop dat ik dit voornemen projecteerde op X. En ik was het roerend met mezelf eens. Niks mis mee dus. Toch? Of misschien had ik 't wat subtieler moeten spelen? Ik zou mijn statement bijna iets gaan nuanceren, toen ik zag dat de bal wel degelijk was aangekomen. Nog binnen de lijnen ook. Je hebt gelijk, zei X. We gaan het doen.

Ik wil me tegenover jullie blogvolgers overigens wel verontschuldigen voor de bal-metafoor. Ik heb niet zoveel met ballen, sporten en balsporten. Dus waar die ballen nu opeens vandaan kwamen... Het zal niet weer gebeuren.

Geen opmerkingen: