21 oktober 2009

OVT


Via de OV-site en de NS Reisplanner heb ik me, net een halfuurtje geleden, georiënteerd op een trip voor drie naar Zoetermeer, Rotterdam, die contreien. In het kader van Onthaasten In De Herfstvakantie lijkt het me leuk komend weekend de Espace te verruilen voor de IC. Achteroverleunend met boek of De Verdieping, kopje koffie op het te kleine tafeltje bij het raam en vooral: alle tijd voor goede gesprekken met m'n dochters. Vermoedelijk pas nadat ik de iPod oortjes uiteindelijk bruut uit hun schelpen heb geplukt. Zeg maar het soort reisgemak dat NS in commercials graag plachten af te zetten tegen fileleed, onbedoeld rondjes rijden in hartje stad, uren durende parkeerproblemen en andere auto-ellende. Toch kijk ik ook even op ANWB Routeplanner en zet de sites gebroederlijk naast elkaar. Appels kun je immers best met peren vergelijken. Eerst maar de tijdsduur van het ritje: trein zeg maar 3 uur, auto net niet 2. Goed, denk ik dan, beter drie uren alle tijd voor elkaar dan twee uren jakkeren met een asfaltblik in je ogen. En wat kost dat nou, drie personen boven de elf jaar die zich gezamenlijk verplaatsen van het hoge Noorden naar de Randstad, vraag ik me nieuwsgierig af. ANWB geeft aan dat je met het Nieuwe Rijden (80 in de 5 en zo) voor 26 dieseleuro's uit en thuis bent. Daarvoor kom je met de trein wel een eind maar moet je het laatste stuk naar Zoetermeer toch echt lopen: een retourtje zonder voordeelurenkaart kost namelijk 44 euro... 44 euro voor één persoon wel te verstaan. Keer drie is... een heleboel. Hmmm. Ze zullen vast wel een goedkoper alternatief bieden, bedenk ik en ja, mijn weboog valt op het fenomeen SamenUitKorting. Op voorwaarde dat ik het volle pond betaal mag ik mijn twee treinende dochters voor 40% mee op sleeptouw nemen. Komt neer op 26 euro per dochter. Ik begrijp dat ik blij mag zijn dat NS ons voor het voorgenomen treindagje niet 132 euro maar 96 euro in rekening zullen brengen, mits ik het SamenUitKaartje online met iDeal betaal. Toch nog steeds 70 euro meer dan die ellendige autorit ons kost, zeg ik in mezelf tegen NS. 'Maar voor die 70 euro hebben jullie dan wel alledrie twee keer een uur langer plezier onderweg', proberen NS nog. Ja hallo en daar komt dan nog bij dat ik autorijden heerlijk vind, hoor ik mezelf denken en ik ben eruit: ik zet de IC weer in de remise en tank de Espace nog eens lekker gratis vol voor 70 euro. Voor dat bedrag reed ik een paar weken geleden nog naar Noord Wales. Niet om het geld maar toch: zo'n treinreis zou voor zo'n gigabedrag toch een ware attractie moeten zijn. Dat zulke openbaar vervoersprijzen überhaupt passen in zo'n piepklein land als Nederland. NS, jullie hebben me niet overtuigd. En opeens schiet het door me heen. Openbaar Vervoer... OV... OVT... Hmm ja, OVT: Onvoltooid Verleden Trein.

Geen opmerkingen: